Features of social control in the public service system

Authors

  • Dastan KOSHERBAYEV Academy of Public Administration under the President of the Republic of Kazakhstan https://orcid.org/0000-0001-7846-2289
  • Anar YESSENGELDINA ТОО «Центр исследований, анализа и оценки эффективности», Астана, Казахстан, https://orcid.org/0000-0002-7752-916X
  • Assemgul MUSSATAYEVA Академия государственного управления при Президенте Республики Казахстан https://orcid.org/0000-0002-7089-3516
  • Aigerim AMIROVA Высшая аудиторская палата Республики Казахстан

DOI:

https://doi.org/10.52123/1994-2370-2024-1292

Keywords:

public service, social control, information openness, social stability, social balance

Abstract

The article discusses the place and importance of social control in the public service system. According to the authors, social control in the public service system directly depends on the transparency, publicity of the public service provided, and the high qualification of a civil servant. The article proves that the effectiveness of social control is determined by indicators of information openness, social stability, and social balance. The authors of the article suggested that to increase the prestige of social control in the public service system, it is necessary to work in the following areas: continuous improvement of norms and values that determine civic consciousness; use of information technologies to promote public service; strengthening public relations channels of the state and control over political processes.

Author Biographies

Dastan KOSHERBAYEV, Academy of Public Administration under the President of the Republic of Kazakhstan

Дастан КОШЕРБАЕВ, к.полит.н., Академия государственного управления при Президенте Республики Казахстан, Астана, Казахстан, d.kosherbayev@apa.kz, Scopus ID: 57194522724, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7846-2289

Anar YESSENGELDINA, ТОО «Центр исследований, анализа и оценки эффективности», Астана, Казахстан,

Анар ЕСЕНГЕЛЬДИНА, к.э.н., профессор, ТОО «Центр исследований, анализа и оценки эффективности», Астана, Казахстан, yanar77@inbox.ru, Scopus ID: 56289701800, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7752-916X

Assemgul MUSSATAYEVA, Академия государственного управления при Президенте Республики Казахстан

Академия государственного управления при Президенте Республики Казахстан, Астана, Казахстан, a.mussatayeva@apa.kz, Scopus ID 55801353800, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7089-3516

Aigerim AMIROVA, Высшая аудиторская палата Республики Казахстан

Айгерим АМИРОВА, PhD, Центр исследований, анализа и оценки эффективности, Высшая аудиторская палата Республики Казахстан, Астана, Казахстан, aigerimamirova@gmail.com, Scopus ID: 57223991495

Downloads


Abstract views: 240 |

Published

2024-09-30

How to Cite

Көшербаев, Д., ЕСЕНГЕЛЬДИНА, А., Мусатаева, А., & АМИРОВА, А. (2024). Features of social control in the public service system. Public Administration and Civil Service, 3(3, 90), 2-10. https://doi.org/10.52123/1994-2370-2024-1292

Issue

Section

PUBLIC ADMINISTRATION AND CIVIL SERVICE